Friday, April 1, 2011

Khas buat ibu hamil::JANGAN MAKAN OK!

Untuk info pertama mengenai ibu hamil ni,aku nak berkongsi apa yang aku cari di en.google. bila aku tau je aku dah mengandung. Aku terus cari2 di dengan bantuan en.google mengenai apa yang harus di hindari oleh ibu mengandung semasa makan. Kiranya makanan apa yang tak boleh nak dimakan semasa mengandung ni.
Ini adalah antara makanan yang jangan kamu ambil. Diulang sekali lagi,JANGAN.JANGAN ok? Paham JANGAN kan? Tapi kalau nak jugak apasalahnya. Diri kamu kot. Tapi harusnya memikirkan baby di dalam kandungan tu. mahukan dia sihat dan comel kan? Jadi sila ambil berat mengenai pemakanan kamu.
JANGAN makan makanan daging mentah seperti sushi, seafood, daging sapi yang dimasak setengah matang atau produk unggas yang tidak dimasak sempurna kerana risiko kontaminasi seperti bakteria Coliform, toksoplasmosis dan Salmonella.
Kamu juga harus mengHINDARI telur mentah atau makanan lain seperti mayones, aiskrim buatan rumahan atau custard, eggnog tanpa proses pasteurisasi atau saus Holland karena telur mentah berpotensi mengandung bakteri Salmonella.
Alamak!mayonise tak boleh ok. Aku selalu mintak mayonis lebih bila time beli roti impitz kat kampus ni. So lepas ni,kena..”akak,tak payah letak mayonise ye” (^v^)
Toksoplasmosis terdapat pada sayuran yang tidak dicuci dengan baik, oleh karena itu bersihkan sayuran anda dengan baik, apalagi untuk salad atau lalapan yang dimakan mentah.
Ni penting untuk si peminat kucing!
HINDARI juga kotoran kucing atau bermain-main dengan kucing selama kehamilan karena mengandung toksoplasmosis.
JANGAN makan daging ayam dan telur yang dimasak kurang matang atau mentah , hindari makan hati ayam/daging yang mungkin sumber dari salmonella, yang dapat menyebabkan diare yang berat pada ibu hamil. Juga diperhatikan piring, alat-alat masakan yang terkena daging ayam mentah ini untuk dicuci.
Hindari mengkonsumsi keju lunak seperti blue cheese, feta, Brie, Camambert dan keju lunak putih Latin-American (queso blanco dan queso fresco) karena kemungkinan mengandung bakteri yang berbahaya.
Jika anda mengkonsumsi ikan yang mengandung level merkuri terakumulasi di jaringan lemaknya seperti hiu, ikan cucut, king mackerel dan tilefish. Bila anda terlalu banyak mengkonsumsi merkuri maka akan mengakibatkan janin anda menderita kerusakan otak yang membuahkan lambatnya perkembangan seperti lambat dalam hal belajar jalan atau berbicara.
Ikan yang mengandung polutan industri dalam jumlah tinggi (disebut polychlorinated biphenyls atau PCBs) di jaringan lemaknya seperti bluefish dan striped bass serta ikan air tawar seperti salmon, trout dari sungai atau danau yang tercemar. Mengkonsumsi dalam jumlah besar PCBs oleh perempuan hamil dikaitkan dengan penurunan perhatian, memori serta IQ pada bayi.
Jadi macam ikan semilang,ikan tilapia tak boleh la ye? Oh!ok,saya akan hindarinya.
Sumber yang aku dapat ni dari en.google. jadi bukanlah rekaan dari aku. kalau tak caya,tengok kesahihannya di sini...http://www.infoibu.com
jadi silalah tinggalkan makanan-makanan ini untuk kebaikan bayi anda.
kalau kamu semua ada info,meh la sharing-sharing dengan aku.
nota kaki: apa makna Toksoplasmosis ni erk? jum mintak bantuan en.google jap.

No comments: